گیر کردن دنده در حالت پارک (P) – دنا پلاس توربو اتوماتیک

گیر کردن دنده در حالت پارک (P) – دنا پلاس توربو اتوماتیک

گیر کردن دسته دنده دنا پلاس توربو اتوماتیک در وضعیت پارک

از ایرادات شایع در دنا پلاس توربو اتوماتیک می توان به مشکل گیر کردن دسته دنده در حالت پارکینگ (P) اشاره کرد. این مشکل در 5000 کیلومتر ابتدایی برای برخی مالکان این خودرو پیش می‌آید. خوشبختانه این ایراد به گیربکس ماشین ارتباطی ندارد و از کار افتادن قطعه میکروسوییچ ترمز می‌باشد. با انجام نکاتی که در ادامه در دنا ایران به آن اشاره می کنیم این مشکل برطرف خواهد شد.

1 فشار بیشتر به پدال ترمز:

گیر کردن دسته دنده دنا پلاس توربو اتوماتیک در وضعیت پارک

اگر وضعیت حالت دنده از حالت پارک خارج نمیشد ابتدا سعی کنید کمی بیشتر از حالت عادی پدال ترمز را فشار دهید و ببینید دسته دنده قابل تغییر است یا خیر. در صورت جواب ندادن این راه حل، چندین بار پدال ترمز را گرفته و رها کنید و سپس نسبت به تغییر دسته دنده اقدام نمایید. اگر این دو روش جواب نداد سراغ راه حل بعدی بروید.

نکته: تحت هیچ شرایطی با فشار قصد خارج کردن دسته دنده از وضعیت پارک را نداشته باشید چرا که با این کار به گیربکس خودرو آسیب زده که هزینه و وقت زیادی را از شما خواهد گرفت.

2 درآوردن و جازدن میکروسوییچ پدال ترمز

در برخی مواقع با درآوردن و جازدن میکروسوییچ پدال ترمز مشکل رفع خواهد شد. برای این کار مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید: 1- میکروسوییچ پدال ترمز کجا هست؟ در عکس زیر محل قرارگیری میکروسوییچ پدال ترمز به صورت کامل نشان داده شده است.

گیر کردن دسته دنده دنا پلاس توربو اتوماتیک در وضعیت پارک

حال برای درآوردن و جازدن میکروسوییچ پدال ترمز مراحل زیر را انجام دهید:

۱- ابتدا خودرو را خاموش‌ کنید.

۲- سوکتی را که در تصویر مشخص شده، به مدت ۱۰ ثانیه جدا نمایید. برای رفع گرد و خاک چند فوت داخل سوکت کنید.

۳- سوکت را مجددا نصب کرده و خودرو را روشن نمایید.

در صورتی که روش فوق هم برای شما جواب نداد نشان دهنده این است که میکروسوییچ پدال ترمز شما خراب شده و نیاز به تعویض دارد. حال ممکن است بگویید در جایی هستم و دسترسی به خرید این میکروسوییچ ندارم یا اینکه عجله دارم و باید کاری را انجام بدم. نگران این موضوع نباشید.

3 آزاد کردن دسته دنده با ضامن

گیر کردن دسته دنده دنا پلاس توربو اتوماتیک در وضعیت پارک

در کنار دسته دنده یک بخش پلاستیکی وجود دارد که در تصویر مشخص شده. با کنار زدن این زائده، یک فازمتر را به داخل آن وارد کرده و کمی فشار بیاورید و سپس دسته دنده از حالت پارک خارج خواهد شد. دقت کنید که این کار صرفا برای موارد ضروری است که شما دسترسی یا وقت لازم برای تعویض قطعه را ندارید.

ویدئو نحوه خارج کردن دسته دنده از وضعیت پارک (P) با فشار دادن ضامن

در صورت داشتن وقت حتما با امداد خودرو تماس بگیرید و بحث خرابی میکروسوییچ پدال ترمز را گزارش کنید. اگر خودرو شما گارانتی داشته باشد این قطعه به صورت رایگان برای شما تعویض خواهد شد.

می توانید برای احتیاط همواره یک میکروسوییچ نو در ماشین داشته باشید تا در صورت خرابی آن را تعویض کنید. هم تعویض قطعه میکروسوییچ کار ساده ایست و هم قیمت نسبتا پایینی دارد.

در آخر باز هم به این نکته مهم اشاره میکنیم که تحت هیچ عنوان از فشار برای خارج کردن وضعیت دسته دنده از حالت پارک استفاده نکنید!

گیر کردن دسته دنده دنا پلاس توربو اتوماتیک در وضعیت پارک

بازگشت به صفحه مشکلات و راه حل های دنا پلاس توربو اتوماتیک

48 پاسخ به “گیر کردن دنده در حالت پارک (P) – دنا پلاس توربو اتوماتیک”

  1. مطالب بسیار عالی با توضیحات شفاف وکسب اطلاعات لازم که هر صاحب دنایی لازمه آشنایی داشته باشه.

  2. سلام من یکسال میشه دنا توربو خریدم روزهای اول چراغ کیلومتر کامل خاموش شد و عقربه ها از کار افتاد و اینه ها هم باز و بسته نمیشد فقط همین دو قسمت از کار می افتاد بقیه قسمتها خوب کارد می‌کرد روز بعد خود به خود درست شد. دیگه این مشکل پیش نیومد تا ۱۰ ماه بعد که الان میشه. بعصی موقع از کار میفته دوباره خوبه خود روشن میشه کیلومتر الان چند روزی هست که کیلومتر وعلیم داخل کیلومتر از کار افتاده و درست نشد ممنون میشم کسی راهنمایی بکنه

    • سلام موارد این چنینی که مربوط به برق خودرو هستند رو همیشه در صورت بروز اولین خرابی به نمایندگی نشون بدید چون ممکنه بعدش اثرات بدتری بزارن. به نمایندگی مراجعه کنید

      • سلام برای من در ابتدای تحویل خودرو همچین مشکلی پیش اومد و بعد از ده دقیقه خود به خود درست شد و تا حالا بعد از گذشت ۱۰ ماه ۳ بار اتفاق افتاده و درست شده یک بار به نمایندگی مراجعه کردم فرمودن اگر درست نشد بیار تا عیب یابی بشه ،بنظرم این جواب قانع کننده ای نیست

        • یک فراخوان اضافه کردن دسته سیم برای مدل های 1399 و 1400 بوده ایا اون رو بردید نمایندگی انجام بده؟ و اینکه گیر کردنش بعضی اوقات به دلیل پارک کردن اشتباه و برخی مواقع به دلیل مشکل در میکروسوییچ پدال ترمز هست

  3. سلام
    دنا پلاس توربو اتومات مدل ۹۹ دارم .
    آمپر آب به مرکز نرسیده فن روشن میشود ولی تا زمانی که فن از سرویس خارج میشود زمان زیادی می‌برد .
    آیا این طبیعی است ؟

  4. سلام‌و‌خداقوت
    با تشکر از اطلاعات مفید شما یک سوال داشتم که نمیدونستم تو‌کدوم بخش مطرح کنم اونم اینه که آیا میشه روی‌ دنا پلاس توربو اتومات معمولی esp رو‌به عنوان یه آپشن مثل‌ کی لس اضافه کرد و اگر‌ جواب مثبت هست کجا و با چه قیمتی. با تشکر

  5. سلام من دنا پلاس اتومات دارم بدون گرفتن ترمز روشن میشه مشکل از کجاست، مشکلی پیش نماد

  6. باسلام و احترام در برخی مواقع هنگامی که خودرو رو خاموش می کنیم بعد از 15 تا 20 ثانیه شروع به بوق زدن به صورت ممتد می کند که می بایستی مجداا ماشین رو روشن کنم و بعد از 10 ثانیه خاموش کنم تا این ایراد رفع شود لطفا راهنمایی فرمائید به نمایندگی هم مراجعه کردم میگن با علامت ایراد پشت ظاهر شود تا امکان رفع باشه

    • سلام این مشکل مربوط به عملکرد دزدگیر است. و معمولا درب صندوق عقب. همیشه درب صندوق عقب رو با شدت متوسط ببندید تا قفل به صورت کامل بسته شود. اگر باز هم بوق داشتید سیستم دزدگیر و درب ها بررسی شوند

  7. سلام
    خیلی ممنون بابت مطلب کاربردی که گذاشتین
    من طبق راهنمایی شما میکروسوییچ روعوض کردم و دیگه دنده به راحتی در میاد ولی یه مشکلی روی هر دنده که میرم نمایشگر دنده نشون میده shift to p

  8. سلام
    ماشین من روی حالت p گیر کرده بود،به سختی از pخارج کردم.
    الان یه چند وقتی هست وقتی میخواد معکوس بکشه یه صدای تق تق میده مخصوصا تو سربالایی ها،
    بردم نمایندگی پشت فرمون نشست صدایی نداد،گفت باید روغن گیربکس رو روی 40تا عوض میکردم و از گارانتی خارج شده،
    از نمایندگی که خارج شدم چند دقیقه بعد همون صدا دوباره اومد،
    از گارانتی ده روز بیشتر نمونده،
    بنظرتون ایراد از چی هست؟

    • سلام وقت بخیر. میکروسوییچ پدال ترمز رو عوض کردید یا خیر؟ طبق راهنما اول همون میکروسوییچ خودتون رو یکبار باز کنید فوت کنید بزنید سر جاش. اگر اوکی نشد عوضش کنید

      • نه میکروسوییچ رو عوض نکردم.
        از زمانی که با زور جابجا کردم دیگه گیر نکرده.
        مشکل اصلی من اون صدای تق تق(مثل صدای هیلتی) هستش که فقط توی دنده معکوس خودشو نشون میده مخصوصا توی سربالایی ها
        امکان داره از روغن گیریبکس باشه؟

  9. باسلام دنا توربو ا۱۴۰۳ خریدم بعد از آوردن ماشین از نمایندگی خواستم از حیاط ماشین و جا به جا کنم ماشین حرکت نکرد.انگار قفل شده بود ماشین را بروکسل کردم بردم نمایندگی پشت پدال ترمز را دستکاری کرد ماشین مشکلش برطرف شد خواستم بدونم مشکلش چی بود .هر چی هم ازشون پرسیدم جواب ندادن.

    • سلام. اول اینکه تحت هیچ عنوان ماشین اتومات رو بکسل نکنید. گیربکس اسیب جدی میبینه. چیزی هم که اونا دستکاری کردند میکروسوییچ پدال ترمز بوده که در همین اموزش اشاره کردیم

  10. سلام وقت بخیر
    دنا اتو آپشنال صفر گرفتم که کمتر از هزار تا رفته.اولین باری که به سرعت ۱۷۰ رسیدم،ماشین دیگه سرعت اضافه نکرد و گاز میدادم دیگه بیشتر نمیرفت و سرعت کم و کمتر شد تا توقف کامل!بعد دیگه حرکت نکرد و حالت D غیرفعال بود انگار،روی حالت دنده دستی هم حرکت نکرد،اما روی حالت R رو به عقب تونستم برم!بالاخره ماشین رو خاموش و روشن کردم تا مشکل رفع شد.ایراد از چی میتونه باشه،لطفا راهنمایی کنین🙏🏽

    • سلام وقت بخیر. دنا های اپشنال جدید این مشکل رو دارند. قرار هست یک اپدیت بدن نمایندگی ها تا رفع بشه. ماشین صفر رو تا این میزان بهش فشار بیارید در اینده اذیتتون خواهد کرد

  11. سلام
    نکات آموزشی بسیار ارزنده ای ارائه میکنیدبسیارسپاسگزارم
    چرخ جلو سمت راننده یک صدای دائمی مانندکشیده شدن لنت روی دیسک رو میده وباگرفتن پدال ترمز قطع نمیشه فقط در دست اندازها یه لحظه قطع و وصل میشه
    علت چیست؟
    باید به نمایندگی ببرم؟
    دنااتومات ۱۴۰۳

  12. سلام و درود بر شما با این سایت ارزشمند
    دنا اتومات 26 هزارکارکرد دارم برای روشن ماندن چراغ ایربگ به نمایندگی بردم و درست شد ولی احساس می کنم ماشین رفته روی مود اسپرت و دور موتور نسبت به قبل بالاتر میره مخصوصا دنده 2 به 3
    در حالیکه مود اسپرت خاموشه
    آیا چنین چیزی ممکنه اتفاق افتاده باشه بعد از تعمیر

    • سلام وقت بخیر. ممکن هست ای سی یو رو آپدیت کرده باشن و در آپدیت جدید ضرایب تغییر دنده رو تغییر داده باشن. اگر در وضعیت فعلی به صورتی هست که مثلا با فشار نرم پدال گاز دنده های پایین در دور موتور بالای 3 هزار عوض میشن بهتره به نمایندگی مراجعه کنید تا بررسی کنند وگرنه عادی هست

    • با سلام و وقت بخیر دنا پلاس توربو ۱۴۰۰ دارم روغن گیربکس رو هم به موقع عوض کردم.قبلا موقع خاموش در حالت p دنده رو نمیتونستیم عوض کنیم باید سویچ رو باز میکردیم و پدال ترمز می‌گرفتیم بعد دنده رو عوض میکردیم.حالا چند روزی هستش که بدون سویج باز کردن و بدون پدال ترمز گرفتن میشه وعده رو از حالت pدر آورد مشکلش چی میتونه باشه؟؟

      • سلام وقت شما هم بخیر. حتی امتحان کردن چنین چیزی هم کار اشتباهی هست و نباید انجامش بدید. چیز خاصی نیست که بدون پدال حالت دنده تغییر بکنه ولی برای جلوگیری از استهلاک بیهوده دیگه انجامش ندید

  13. باسلام و عرض ادب دنا پلاس توربو اتوماتیک ۱۴۰۳ دارم وقتی سر صبح ماشین را روشن میکنم در حالت پارک موتور خیلی صدایی بلندی داره .وقتی دنده را درحالت d قرار میدم صداش خیلی کم میشه.الانم یه چند روزی هستش چراغ موتورم‌ روشن میشه بعد از خاموش روشن کردن چراغ خاموش میشه.لطفا راهنمایی بفرمایید.

    • سلام ۴۰۲ اتومات دارم ۲۰ تا کار کرده دو سه دفعه میخواستم ماشین از حالت N به D بیارم و حرکت کنم گیربکس روی D نمیاد و تو نمایشگر کیلومتر خط — نشان میده و چراغ گیربکس هم روشن میشه
      دسته دنده رو کمی بیشتر فشار میدم میره روی D ولی قبلا اینجوری نبوده یه جورایی گیر میکنه راه حل و مشکل چیه؟؟؟ ممنون

  14. سلام وقتتون بخیر من دقیقا همین مشکل برام پیش اومد سه روز پیش امداد خودرو اومد و سوکت رو عوض کردن، امروز دوباره همونجوری شد ! دوباره زنگ زدم امداد خودرو اومد باز عوضش کرد، میخواستم بپرسم این قطعه مشابه خارجی نداره که بخرم میترسم باز وسط راه خراب شه

    • سلام وقت شما هم بخیر. میکروسوییچ پدال ترمز قطعه ای نیست که به این زودیا خراب بشه. من خودم 3 ساله استفاده می کنم و خراب نشده. دلیل خراب شدن رو جویا بشید. شاید ایراد از بخش دیگری باشه

    • سلام دنا اتوماتیک مدل1403 دارم ، وقتی ترمز میگیرم و ول میکنم پدال ترمز برنمی‌گرده و باعث میشه دنده عوض نشه ، میشه راهنمایی کنید مشکل چیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *