تیپ ترونیک و کاربردهای آن – دنا پلاس توربو اتوماتیک
در اکثر گیربکسهای اتومات حالت تیپ ترونیک یا همان حالت دنده دستی وجود دارد. دنا پلاس توربو اتومات نیز از این ویژگی بهره میبرد. اما تیپ ترونیک چیست؟ در چه مواردی کاربرد دارد؟ استفاده از آن به چه صورت است؟ چه مزایا و معایبی دارد؟ در ادامه با دنا ایران همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.
1 تیپ ترونیک چیست؟
همانطور که گفتیم تیپ ترونیک حالتی است که با استفاده از آن دندههای ماشین دیگر به صورت خودکار تعویض نمیشوند و شما میتوانید شخصا با بالا یا پایین کردن سر دنده، دنده را کاهش یا افزایش دهید.
2 تیپ ترونیک چطور فعال میشود؟
در دنا پلاس توربو اتوماتیک در حالتی که وضعیت دنده در حالت درایو (D) قرار داشته باشد، با حرکت سر دنده به سمت راست، گیربکس به حالت تیپ ترونیک یا دنده دستی میرود و با حرکت مجدد سر دنده به سمت چپ نیز به حالت اتومات بر میگردد.
نحوه تغییر دنده از حالت اتومات به دنده دستی و بالعکس:
3 در حین حرکت نیز میتوان حالت تیپ ترونیک را فعال کرد؟
هیچ محدودیتی برای استفاده از حالت دنده دستی وجود ندارد و شما میتوانید در همه شرایط شامل حالت سکون و در حال حرکت حالت دنده دستی (تیپ ترونیک) را فعال و یا غیرفعال کنید.
4 از کجا بفهمیم حالت تیپ ترونیک فعال است؟
زمانی که اهرم دنده در وضعیت درایو به صورت اتوماتیک قرار داشته باشد در کامپیوتر سفری صفحه کیلومتر عبارت D را مشاهده میکنید، اما زمانی که حالت دنده دستی شما فعال باشد دنده فعال گیربکس در آن زمان با یک عدد از 1 تا 6 نمایش داده خواهد شد.
5 در حالت دنده دستی دیگر دنده به صورت خودکار عوض نمیشود؟ و باید حتما دستی آن را تغییر دهیم؟
خیر اینطور نیست. در حالت دنده دستی زمانی که دور موتور از 6 هزار فراتر رود، گیربکس به صورت خودکار دنده را افزایش میدهد.
6 در حالت تیپ ترونیک چطور دندهها را عوض کنیم؟
زمانی که دسته دنده که در وضعیت درایو D قرار دارد به سمت راست داده و حالت دنده دستی فعال شد تنها کافیست با فشار کمی دسته دنده را به بالا یا پایین تکان دهید تا دنده ها تغییر کنند. با فشار آرام دنده به سمت بالا دنده شما افزایش و با فشار آرام به سمت پایین دنده شما کاهش یا اصطلاحا معکوس میشود.
نحوه تعویض دندهها در حالت دنده دستی (تیپ ترونیک):
7 کاربرد حالت دنده دستی چیست؟
همانطور که میدانید گیربکس دنا اتومات در حالت تغییر دنده خودکار، دندهها را در دور موتور پایین عوض میکند. حال زمانی که شما بخواهید دنده را در دور موتور مد نظر خود عوض کنید بایستی حالت تیپ ترونیک را فعال نمایید.
مهمترین کاربرد حالت تیپ ترونیک در دو وضعیت است: 1- ترافیک سنگین و 2- رانندگی در سربالایی و سرازیریها
1- رانندگی در ترافیک:
در ترافیکهای سنگین که معمولا با حرکت و ایست زیاد خودرو انجام میشود بهتر است تا گیربکس را در حالت دنده دستی قرار دهید. چرا؟ به این دلیل که زمانی که گیربکس در حالت اتوماتیکباشد با هر بار حرکت خودرو دنده ابتدا 1 و سپس سریعا به 2 تعویض خواهد شد که این تعویض دنده های زیاد در طولانی مدت باعث اصطهلاک بیشتر گیربکس خودروی شما خواهد شد. پس در ترافیک های سنگین دنده را در وضعیت تیپ ترونیک و دنده 1 قرار داده و تا زمانی که از ترافیک خارج نشدید به دنده اتومات باز نگردید.
2- رانندگی در سربالایی و سرازیریها
در زمانی که در سربالاییهای شدید مانند گردندهها و یا ورودی و خروجی پارکینگ قرار دارید برای کنترل بهتر و شتاب بالاتر، بهتر است تا دنده را در وضعیت تیپ ترونیک قرار دهید. در سرازیریهای شدید نیز همین امر صادق است.
8 در دور موتور بالا هستم و اشتباها به جای بالا دادن اهرم دنده، آن را به پایین فشار میدهم، گیربکس خراب میشود؟
خیر، گیربکسهای اتومات هوشمند هستند و اگر شما در دور موتور بالا اشتباها به جای افزایش دنده، آن را کاهش دهید، هیچ اتفاقی نمیافتد و دنده تغییر نمیکند.
در صورتی که در مورد حالت دنده دستی یا تیپ ترونیک سوالات بیشتری دارید، در بخش کامنتهای همین مطلب بپرسید تا به آن پاسخ دهیم.
142 پاسخ به “تیپ ترونیک و کاربردهای آن – دنا پلاس توربو اتوماتیک”
سلام
خسته نباشید
بازه سرعت دنا توربو اتومات در دنده های ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ برای تعویض دنده در حالت تیپ ترونیک چقدر است؟
در حالت اتومات، خودرو در چه بازه سرعتی دنده ها را تعویض می کند؟ با تشکر
سلام متشکر
ببینید حالت دنده دستی دیگه انتخاب با خودتون هست که در چه دور موتوری دنده رو تعویض کنید. معمولا از حالت دنده دستی برای گرفتن حداکثر شتاب استفاده میشه یا حرکت در گردنه ها که با دور موتور بالا انجام بشه. در حالت اتوماتیک بسته به میزان فشاری که شما به پدال گاز میارید تعویض دنده دور موتورهای بین 2 هزار با کمترین فشار به پدال گاز و 5 هزار با بیشترین فشار انجام میشه
باسلام واحترام
درحالت دنده دستی وقتی میخوایم دنده را عوض کنیم باید مثل ماشینای غیراتومات پا را یه لحظه ازروی پدال گاز برداریم یا لازم نیست؟
سلام روز بخیر. خیر نیازی نیست. اما برای تغییر حالت از دنده دستی به اتومات پاتون رو از روی گاز بردارید و بعد تغییر حالت دنده رو عوض کنید بهتره. اما برای کم و زیاد کردن دنده نیازی به این کار نیست
ممنون
سلام
خسته نباشید
وقتی درحال حرکت با دنده اتوماتیک هستیم میتوانیم در همان لحظه از اتوماتیک به دستی تغییر دهیم؟
اگر تغییر دهیم چه اتفاقی می افته و اگه نمیشه تغییر داد باید کاملا ایست کنیم و بعد به حالت دستی قرار دهیم؟
سلام ممنون بله میشه و هیچ محدودیتی برای تغییر حالت دنده چه در حالت سکون و چه در حین حرکت وجود ندارد
سلام، در شیب زیاد پارک کرده ام. اگر روی R بگذارم و گاز بدم، خودرو در شروع حرکت کمی جلو میره و ممکنه به ماشین جلویی بزنه، برای اینکه اصلا جلو نره، یا باید ترمز دستی بال باشه، که برای گیربکس اتومات جالب نیست یا باید شما راهکاری بفرمایید.
سلام در هنگامی که در شیب زیاد هستید ابتدا باید وضعیت دسته دنده رو روی r یا d بزارید و بعد ترمز دستی رو پایین بدید. برای کنترل عقب نرفتن ماشین دو راه هست. یکی استفاده از ترمز دستی که هیچ مشکل و محدودیتی ندارد و یکی کنترل خودرو با پدال ترمز. شما پدال ترمز رو نگه می دارید و زمانی که دور موتور کمی بالا رفت و ماشین رو به جلو در حالت حرکت بود ترمز رو رها کنید
سلام وقت بخیر
درتوقف ها بهترین نوع تعوبض دنده ازدی یا آر به پارک چگونه انجام بشه بهتره؟
لطف میکنید
سلام وقت شما هم بخیر. به زودی مطلب مرتبط با این موضوع رو در سایت قرار میدیم. وقتی در حالت حرکت هستید ابتدا با فشار پدال ترمز دنده رو در وضعیت N قرار بدید. بعد دستی رو بکشید. پدال ترمز رو رها کنید. مجدد پدال ترمز رو فشار بدید و خودرو رو در حالت P پارک کنید. توجه داشته باشید در صورتی که سطحی که پارک میکنید صاف هست نیازی به رفتن به حالت پارک نیست و پارک خودرو در همان وضعیت خلاص N اوکی هست
سلام. اگه توحالت تیپ ترونیک (دستی) باشیم و دکمه اسپرت رو بزنم تاثیری تو شتاب داره یا باید توحالت اتومات بود که دکمه اسپرت خودشو نشون بده؟؟؟
سلام خیر اون دکمه فقط برای حالت اتوماتیک هست و توی حالت دستی تاثیری نداره و بهتره که زده هم نشه در حالت دستی
توربو دنا چه زمانی فعال میشه و چه زمانی فعالیتش تاثیر گذاره. اینجور که خوندم توربو در دورهای پایین هم فعاله ولی تاثیر گذارنیست و در دور بالا هوادهی موثر میکنه.
کاش یه دکمه میذاشتن که بشه توربو رو از مدار خارج کرد چون مصرفش تو شهر خیلی بالاست.
توربو دنا پلاس توربو و اتوماتیک از دور موتور 2500 به صورت تاثیر گذار وارد مدار میشه. به طور کلی توربو برای کاهش در مصرف سوخت هست و حذفش کمکی به کاهش مصرف سوخت نمیکنه. شما با رانندگی سرگاز و کم شتاب می تونید مصرف سوخت رو کنترل کنید.
سلام.درحالت دستی وقتی فعال هست چطورمیتونیم دنده عقب بگیریم؟
سلام در حالت دستی دنده عقب وجود ندارد و برای این کار باید وضعیت گیربکس رو در حالت R قرار بدید
من از D به N و بالعکس بدون دکمه و ترمز جابجا میکنم درسته؟
وهمیشه از حالت تیپ ترونیک استفاده میکنم ایرادی که نداره؟
چیز نوشته شده ای در این باره نیست. اما بهتره ضامن دنده رو برای تعویض حالت های دنده بگیرید و بعد انجام بدید. برای تیپ ترونیک گرفتن ضامن لازم نیست. خیر استفاده از تیپ ترونیک منعی نداره اما سعی کنید قلق گیربکس دستتون بیاد و از حالت اتومات استفاده کنید.
بنزین خوب که نیست سوپر هم محدوده و اونم تعریفی نداره تجربه شما میگه چکار کنیم اکتان بزنیم یا نه و مارکشچی باشه و هر چند وقت استفاده کنیم؟
بنزین یورو 4 و سوپر هیچ نیازی به اکتان ندارند. و فقط در بنزین یورو 2 اون هم فقط در حالتی که موتور ناک داشته باشه بهتره از اکتان استفاده کنید. نحوه تشخیص نوع بنزین و موارد مربوط به مصرف سوخت رو قبلا در این پست دنا ایران توضیح دادیم:
https://denairan.ir/dena-gas-problem/
میگن مدل توربو دنا زیاد شاتون میزنه درسته؟ باید چکار کرد که این اتفاق نیافته؟
خیر این رو بیشتر بچه های 13-14 ساله در فضای مجازی میگن. موتور EF7 موتوری هست که روی روغن حساس هست. شما روغن موتور رو بیت 4 تا 6 هزار کیلومتر تعویض کنید و رانندگی درستی داشته باشید هیچگاه شاتون نخواهد زد. این پست رو مطالعه کنید
https://denairan.ir/dena6at-oil/
نظرتون درباره ریمپ چیه- دنا توربو
ایا واقعا هم توان رو بالا میبره و هم مصرف رو کم میکنه!؟ یا تبلیغه فقط
شخصا به ریمپ اعتقادی ندارم. خودرو از گارانتی خارج میشه و تاثیر چندانی هم روی ماشین نمیزاره.
من سوالاتم حد نداره
الان رینگ ۱۶ با لاستیک ۲۰۵ فاق ۵۰ روشه
اگه بخوام ارتقا بدم چه مارکی بذارم ایرانی و خارجیش رو بگید؟ الان کویره
و اینکه پهنا رو زیاد کنم ۲۱۵ یا ۲۲۵ بذارم یا فاقش رو بیشتر کنم ۵۵ کنم کدومش بهتره یا هیچکدوم، خودش خوبه
هر گونه تغییر در سایز لاستیک باعث باطل شدن گارانتی جلوبندی ماشینتون خواهد شد. پس تا زمانی که خودرو در حالت گارانتی هست تغییری ندید. اضافه کردن عرض لاستیک باعث میشه هندلینگ به مشکل بخوره و توصیه نمیشه. اما اگر خواستید لاستیک با فاق 55 بندازید خوبه و کمی از کوبش رو میگیره
من فاق ۵۵ انداختم و سواری بهتری دارم میگیرم به نظر خودم،فقط مشکل تو موج جاده ها هستش که الان با فاق ۵۵ ماشین سنگین باشه بیشتر ار ۸۰ تا میگیره به شول گیر و در حالت فابریک ۱۰۰ تا،که اونم میخوام ۲تا۳ سانت عقب رو بیارم بالا که نرمی زیاد که درحالت سنگین بودن میشه کوبش ویا گیر کردن برطرف بشه
سلام استاد. یه خودرو تا چه زمان میتونه با اخرین سرعتش حرکت کنه؟
چه خودروی قدیمی تمام مکانیکی و چه خودروهای امروزی که باسنسور و ecu مدیریت میشه
ممنونم
اکثر خودرو ها بیشتر ار دور ۴۵۰۰ یعنی فشار به موتور،حالا هرچی زمان بیشتر بشه فشار هم بیشتر میشه
سلام. وقت بخیر. بنده دنا اتوماتیک صفر تحویل گرفتم. وقتی دنده رو در حالت تیپ ترونیک قرار میدم، فقط می تونم دنده رو کم کنم و دنده زیاد نمی کنه، به نظرتون ایرادش در کجاست؟
سلام وقت شما هم بخیر. احتمالا ایرادی در گیربکس باشه. به نمایندگی مراجعه کنید مشکل رو رفع میکنند. احتمالا با آپدیت ای سی یو و تعریف مجدد گیربکس برای ECU مشکل رفع بشه
سلام. اولین بار میخوام روغن رو برا دنا تووربو اتومات تعویض کنم الان ۱۲۰۰ تا رفته.
۱ برم نمایندگی یا خودم بیرون تعویض کنم؟
۲ چند تا که رفتم روغن اب بندی رو عوض کنم؟
۳ روغن چی توش بریزم. مشخصاتش چی باشه؟
۴ فیلتر روغن هم تعویض کنم؟
طوری که از گارانتی خارج نشه.
ممنونم
سلام روغن اولیه رو روی ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ تعویض کنید بهتره در نمایندگی تعویض بشه که در سابقه سرویس خودروتون ثبت بشه
روغن ایرانی با کیفیت بریزید اما در بازه های مشخص ۴ تا ۶ هزار کیلومتر بسته به ترافیک شهرتون تعویض کنید
بله فیلتر روغن هم هر بار با تعویض روغن عوض کنید
من همیشه از تیپ ترونیک استفاده میکنم باز هم باید روغن گیربکس رو مثل کسی که از اتومات استفاده میکنه عوض کنم؟
چرا پس خودرو اتومات گرفتید؟! بله تفاوتی نمیکنه بازه تعویضروغن گیربکس
سیستم مالتی مدیای من روش IKCO ننوشته و CD هم نمیخوره برعکس اون چیزی که تو دفترچه نوشته! و گزینه سیستم ناوبری و نقشه هم نداره! چرا مال من اینطوره؟
مولتی مدیاهای دنا اتومات دو سال هست که ناوبری ندارند و فقط با اتصال گوشی به مولتی مدیا می تونید از ناوبری گوشی روی مولتی مدیا استفاده کنید
سلام بزرگوار
من اب تصفیه خونگی تو قمقمه رادیات میریزم ایراد که نداره؟
سلام خیر مشکلی نیست . برای فصل زمستان و زمانی که دما زیر صفر هست بهتره از محلول های شیشه شور استفاده کنید
ممنونم.
اما من موضوع اب رادیات مطرح کردم نه محلول شیشه شوی.
ببخشید متوجه نشدم. برای آب رادیات همیشه و همیشه از ضد یخ استفاده کنید. در این یک زمینه همیشه سعی بکنید هزینه کنید و ضد یخ خوب تهیه کنید. چرا که علاوه بر ضد یخ بودن، ضد جوش و ضد خوردگی هم هستند و برای عملکرد موتور و سلامت سیستم خنک کنندگی انتخاب بهتری نسبت به آب هستند.
با سلام ، کار اشتباهی است.
آب تصفیه هم دارای املاح است و اصلا مناسب رادیاتور نیست.
موقع رانندگی با تپ ترونیک تو دنده دو اگه سرعت خیلی کم هم باشه دنده رو یک نمیکنه و فقط باید ایست کامل کرد که دنده رو خودش یک کنه
ولی تو تپ ترونیک ماشینای دیگه سرعت که خیلی کم بشه خودش دنده رو یک میکنه.
تیپ ترونیک کلا کنترل دنده با خودتون هست و ماشین فقط زمانی که نیاز به تعویض دنده در دور موتور پایین باشه این کار رو انجام میده. دنا اتومات به دلیل گشتاوری که موتور تولید میکنه دنده 1 و 2 برای شروع تفاوت چندانی نداره و به همین دلیل هست اگر عوض نمیشه
سلام، وقت بخیر خسته نباشید
در دستگاه خودرو دنا اتومات، موقع رانندگی متوجه شدم، عدد کیلومتر که بصورت دیجیتالی در وسط صفحه آمپر مشاهده می کنم با عدد کیلومتر در صفحه کیلومتر شمار دایره شکل فرق میکنه و خیلی تفاوت داره، مثلا عدد دیجیتال نشون میده ۶۰ ولی کیلومتر شمار نشون میده ۱۰۰، این مشکل از کجاست و چطوری میشه برطرف کرد؟ با تشکر بسیار
سلام وقت شما بخیر. داخل کامپیوتر سفری هیچ عددی از سرعت به صورت لحظه ای نمایش داده نمیشه و صرفا سرعت متوسط رو نشون میده
سلام، احتراما نشان دادن این سرعت متوسط چه کاربردی داره؟
سلام کاربرد خاصی ندارد. صرفا یک اطلاع از سرعت متوسط خودرو تابحال است
سلام
در زمان استفاده از کروز کنترول
عدد دیجیتال و آنالوگ باهم دیگه اختلاف دارند علت چیه
و کدوم درست میباشد
ممنون
سلام من هم دنا اتومات دارم،و این مورد رو بارها با جی پی اس مجزا هم چک کردم و متوجه شدم دنا در حالت کروز نمیتونه سرعت ثابت بده و ۱۰ حتی ۱۵ تا مخصوصا هنگام تعویض دنده کم و زیاد میکنه،برای اینکه راننده متوجه این ایراد نشه سرعت سنج عدد سابت رو نشون میده،در واقع ضعف کنترل کروز رو با ثابت نگه داشتن سرعت سنج مخفی میکنن.این عدم ثابت بودن سرعت به قدری هست که بدون جی پی اس و بصورت حسی هم مشهوده
با سلام
در کامپیوتر سفری پیش فرض دریافت اطلاعات سرعت ، gps هست.
محاسبات این سیستم ماهواره ای، بر اساس تغییر مکان خودرو انجام میشود و گاهی با سرعت واقعی خودرو متفاوت است.
البته اگر در تنظیمات ، دقت مکان یابی افزایش یابد ، این اختلاف خیلی کمتر خواهد شد.
ممنون از پاسخگویی شما
.
جسارتا با توجه به گفته شما عدد صحیح کیلومتر آنالوگ یا همون عقربه هست
سلام و وقت بخیر
در خودرو اتومات پشت چراغ قرمز یا ترافیک دنده رو خلاص کنیم یا بخاطر استهلاک گیربکس نیاز نیست
درکل تا چه زمانی ماشین ایستاده، در حالت D باشد مجاز است
سلام روز بخیر. در صورتی که مدت زمان توقف شما کمتر از 1 دقیقه پشت چراغ قرمز است نیازی به خلاص کردن نیست و گیربکس در حال D بماند. اما اگر مدت زمان توقف بیش از 1 دقیقه است گیربکس در حالت خلاص و ترمز دستی را بکشید
در هنگام تعویص دنده به R گیربکس تقه داره راهکارش چیه که حذف شه. چطور باید تعویض کنیم
این مورد در اولین روشن کردن خودرو بعد از چندین ساعت اتفاق میوفته. راه حل: 2-3 بار پدال ترمز رو فشار بدید و رها کنید. بعد پدال ترمز رو کمی بیش از حالت عادی فشار و دنده رو در وضعیت دنده عقب قرار بدید
سلام و شب بخیر
مصرف سوخت در حالت رانندگی با تیپ ترونیک در مقایسه با حالت اتومات کمتره ؟ و حدودا چقدر کمتر میشه مثل رانندگی با گیربکس دستی است یا نه
سلام وقت بخیر. بستگی به نوع رانندگی داره اما در کل بیشتر از حالت اتومات هست
موتور دنا پلاس توربو اتومات cvvt تنظیم متغیر سوپاپ دارد؟
منظورتون اینه که فرض مثال تو یه نوع رانندگی با دور موتور شبیه به هم، مصرف سوخت تو حالت تیپ ترونیک بیشتر از اتوماته!؟
با سلام و عرض ادب
بنده خودروی دنا توربو اتومات مدل 1402 دارم که با یه مشکلی مواجه شدم و اون اینه که پس از حدود ده دقیقه که ماشین راه میره و تقریبا گرم میشه تو دورهای پایین از سمت موتور صدایی شبیه صدای سوپاپ با دنده مرده میاد که هنوز به نمایندگی نبردمش ولی یه تعمیرکار گفت از سیستم هرزگرد تسمه دینام و متعلقات اون هستش ایا کسی دلیل و راه حل رفع این مشکل رو میدونه؟؟؟
سلام وقت بخیر. در این مواقع که مشکلات خاص پیش میاد همیشه در اولین فرصت خودرو رو به نمایندگی ببرید تا مشکلات بزرگتری پیش نیاد.
سلام وقت بخیر اگه همیشه ماشین خاموش حالت Nباشه و دستی رو بکشیم و درحالت Pنگذاریم مشکلی پیش نمیاد ؟
سلام وقت بخیر. خیر مشکلی پیش نمیاد و این کار برای پارک کردن در سطوح صاف توصیه هم میشه. اما برای پارک کردن در سطوح شیبدار خودرو رو حتما در وضعیت پارک قرار بدید
سلام وقت بخیر دنا پلاس توربو مدل ۱۴۰۲ هست و هفت هزار تا راه رفته مدتی هست بین دنده دو وسه صدای لق لق میاد حالت دنده مرده و توان خودرو تو این حالت کم میشه و در موارد دیگه اوکی هست به نظر شما مشکل از گیربکس هست یا جای دیگه
سلام وقت بخیر. بایستی نمایندگی نشون بدید گیربکس رو چک کنن. اما ممکن همشکل برقی هم باشه
منم این مشکل دارم، دنا ۴۰۱.
نمایندگی گفت نمیفهمیم از چیه.
برای من هم همین مشکل وجود داره.بردم نمایندگی خودشونم چیزی نمیدونستن و گفتن ایرادی نداره🙄☹️
سلام برا منم همینه، و فقط در حالت اتومات هستش.در واقع وقتی سرعت رو کم میکنیم دنده خیییلی دیر کم میشه و مدتی رو تو سرعت کم با دنده های بالا میره،مثلا وقتی سرعت رو از هفتاد میاری روی ۳۰، دنده همچنان روی ۵ باقی میمونه تا چند دقیقه و صدای دنده مرده میاد داخل،ولی وقتی دکمه اسپورت رو بزنی وضعیت بهتر میشه،من شنیدم برای پاس کردن استاندارد الایندگی این بلا رو سر ماشین اوردن و دوتا دنده همیشه سبکتره. ولی با ریمپ قابل درست شدنه و حتی مصرفشم پایین میاد .البته هنوز تست نکردم
سلام
مصرف سوخت بنزین یورو ۴ و یورو ۲ تو ماشین بارانندگی یکسان کمتره یا مصرفش فرقی نمیکنه؟
سلام بنزین یورو 4 به دلیل اکتان بالاتر مصرف پایین تری دارد و حدودا در هر صد کیلومتر 2 تا 3 لیتر مصرف کمتری دارد
سلام وقت بخیر من دنااتومات توربو شارژ۱۴۰۳تازه تحویل گرفتم وقتی ماشین گرم میشود درسرعت بالایی ۹۰تا دنده عوض نمیکنه علت چیست
سلام وقت بخیر. مراجعه کنید به نمایندگی. ایراد برقی مربوط به گیربکس هست احتمالا با اپدیت ای سی یو رفع میشه.
سلام وقت بخیر
ببخشید بنده 207 اتومات دارم. گیربکس لندای.
در حالت دستی کلا وارد دنده ۶ نمیشه. دنده پنج هم باید به 70 تا برسه که دنده بخوره. به نظر شما ایراد گیربکس چیه؟
سلام وقت بخیر. وقتی دور موتور پایین باشه دنده بالا نمیره و باید به حداقل سرعت برای دنده 6 برسید
سلام وقت بخیر در حالت دستی با دنا اتومات هستم مثلا دنده چهار یکدفعه مانع میاد جلو چه عملی باید انجام بدم پامو گذاشتم ترمز یم دفعه ماشین ایست کامل کرد شانس اوردم ماشین پشت سرم نبود میشه توضیح بدین ممنون
سلام وقت بخیر. در حالت دنده دستی زمانی که شما ترمز کنید گیربکس به صورت خودکار کاهش دنده رو انجام میده و آسیبی به گیربکس وارد نمیشه
سلام و خسته نباشید خدمت ادمین عزیز که وقت میذارید و جواب سوالات رو میدید. واقعاً دمتون گرم.
مشکل من اینه که وقتی توی حالت تیپ ترونیک دنده رو کم میکنم، هر از گاهی کم نمیشه و بعدش وقتی ترمز میزنم و سرعت کم میشه به خودی خود میاره روی دنده ۱.
مثلاً زمانی که دنده روی ۳ هست و سرعتمو کم میکنم و احساس میکنم میزان سرعتم مناسب دنده ۲ هست، منفی رو میزنم کم بشه، کم نمیشه و وقتی بیشتر سرعتمو کم میکنم تا نزدیک به توقف برسه، خودش دنده رو به یک تغییر میده. هر از گاهی هم وقتی سرعت نزدیک به ۵ یا ۸ کیلومتره، دیر میاره روی دنده ۱ و مجبور میشم با دنده ۲ بلند شم که احساس میکنم سرعت ۵ کیلومتر برای دنده ۲ یکم کمه و ممکنه بلند شدن با دنده ۲ فشار بیاره به گیربکس.
به نظرتون طبیعیه اینکه به راحتی دنده توی حالت تیپترونیک کم نمیشه؟ یا ببرم نمایندگی چک کنن؟
سلام وقت بخیر. خواهش میکنم
ببینید این که دنده رو کم نمی کنه عادی نیست. فقط در یک صورت نباید دنده رو کاهش بده اون هم این که با دور موتور بالای 3 هزار در حال حرکت باشید چون کاهش دنده در اون حالت دور موتور رو زیاد بالا میبره و ممکنه آسیب زنه. اما اینکه در دور موتور پایین کاهش دنده نمیده عادی نیست نمایندگی نشون بدید
در موتور نرفتن رو دنده 1. نگران نباشید. ماشین گشتاور بالایی داره حتی در صورتی که با دنده 2 شروع به حرکت کنید هم مشکلی ایجاد نمیشه. در ترافیک های روان و سنگین دنده رو روی همون دنده 2 قرار بدید و تنها در صورتی بزارید روی 1 که ماشین کامل متوقف میشه. البته گیربکس در صورت توقف خودش این کار رو انجام میده
با سلام خدمت تمامی دست اندرکاران این برنامه که تمامی سوالات را بخوبی تشخیص میدهند جواب را میگویند امیدوارم همیشه تندرست و سلامت باشید.
درود
سپاس از شما که اینقدر وقت گذاشتید و به اکثر سوالات پاسخ دادید من همه رو خوندم و خیلی یادگرفتم
یه سوال هم دارم از خدمت تون
من برای اینکه زیاد ترمز نگیرم وقتی میخوام سرعت کم کنم از D میرم تیپ ترونیک و یه دفعه سریع پدال گاز رو تا آخر فشار میدم دنده مثلا از 5 میاد رو 3 و سرعت کم میشه یه جور ترمز گیربکس
آیا این کار استهلاکش بیشتر از لنت ترمزه یا نه
سپاس مجدد از شما
درود این مورد رو به صورت 100 درصدی نمی تونم بگم اما به نظرم کار اشتباهی هست و به گیربکس آسیب میزنه. شما از ترمز همیشه استفاده کنید. اگر خیلی ترمز دارید سعی کنید شتابتون رو کنترل کنید و آرامتر برونید تا نیاز به ترمز کمتری باشه. اما این مدلی آسیب میزنید به گیربکس
سلام جناب دنده دستی تاچند هست
سلام. حالت دنده دستی از 1 تا 6 هست
سلام adminعزیز
بنده ۲۰شهریور ۱۴۰۲دنا پلاس اتوماتیک تحویل گرفتم ۷۸۰تا کار کرده فروردین ۱۴۰۳ قصد مسافرت دارم آیا احتیاج به انجام آچار کشی دارد یانه سؤال بعدی اینکه استفاده از دنده دستی درچه جهتی باچه مقدر حرکت باید انجام داد ممنونم ا راهنمایی شما تشکر
سلام روز بخیر
اگر کارکردتون تا زمان سفر به 5000 رسید اچار کشی رو انجام بدید. اما قبل از سفر حتما روغن موتور رو تعویض کنید چون 6 ماه از زمانش گذشته و بهتره که قبل از سفر تعویض بشه
استفاده از دنده دستی کاملا ازاد هست و هر زمان دوست داشته باشید می تونید از حالت تیپ ترونیک استفاده کنید
سلام
با دنا پلاس اتومات وقتی میخوام از پارک با عقب خارج بشم و نیش ترمز میگیرم یه صدای ریز مثل همچین صدای (غرپ) میده.
ایا این طبیعیه در دنده اتومات یا مشکل خاصی هست ؟
سلام در صورتی که دنده رو با فشار کامل پدال ترمز در وضعیتش قرار بدید و بعدش صدا بده عادی نیست
سلام در حالت تیپرونیک دنده به راحتی کم نمیشود و چندین بار با فشار زیاد باید تعویض معکوس انجام شود. چندین بار نمایندگی مرکزی شماره یک مراجعه کردم گفتن تنظیم سیم گیربکس انجام شده ولی فرقی نکرده .
در ابتدا اصلا همچین مشکلی نداشت و راحت تعویض دنده صورت میگرفت.
سلام وقت بخیر. نباید به این صورت باشه. یک نمایندگی دیگه نشون بدید. بخواید یکبار گیربکس رو مجدد برای ecu تعریف کنند و اگر مشکل حل نشد یکبار ای سی یو رو اپدیت و مجدد گیربکس رو برای ای سی یو تعریف کنند. اگر حل نشد باز اطلاع بدید
سلام.
خودرو دنا توربو اتومات رو تو چه امپری بهتره خاموش کرد؟ ممنون
دنا یه دور تند فن داره یه دور کند درسته؟
اگه فرضا ماشین امپر بالا باشه و ماشین خاموش کنیم این امکان روش هست که خودش فنش روشن بشه؟
سلام زمانی که آمپر آب کمی (فقط کمی) از وسط پایین تر بیاد فن خاموش میشه و شما خودرو رو در اون زمان خامو شکنید بهتره
دنا اتومات این امکان داره که اگه آمپرش بالا باشه و ماشین رو کامل خاموش کنیم درحالت خاموش بودن ماشین، فنش روشن بشه؟
پاسخ
تا جایی که می دونم خیر. هیچ وقت وقتی آمپر ماشین بالاتر از وسط هست اون رو خاموش نکنید
سلام وقت بخیر.قراره چند روز دیگه بهم دنا اتومات تحویل بدن .یه سوال داشتم لازمه این ماشینو از آب بندی دربیارم ؟یا نمیخاد.اگه آببندی میخاد چطوری انجام بدم؟
سلام وقت بخیر. سعی کنید در 1000 کیلومتر ابتدایی فشار عجیب و غریب به ماشین نیارید. با دور موتور بالا رانندگی نکنید. دور موتور بیشتر از 3-4 هزار نره. بعد از 1000 کیلومتر و آچار کشی اولیه رانندگی عادیتون رو داشته باشید
با سلام خودرو من دنا پلاس اتومات توربو هست من از پارک به دنده عقب میارم یه تقه میزنه و همچنین از خلاص به عقب میارم تقه میزند دو بار بردم نمایندگی شماره ۲ مرکزی برنامه به ایسیو گیربکس میدهند ولی تغییری نمیکند بردم پیش متخصص تعمیر کار گیربکس اتومات تست گیربکس گرفت گفت در دنده عقب و جلو با گرفتن ترمز باید دور موتور از ۲ بیشتر نرود در صورتی که در دو حالت D&R از ۲۵۰۰ بالاتر رفت این تست در حد ۳۰ ثانیه انجام شد و در حرکت هم میخواهم ترمز کنم یه تقه در کم کردن دنده میزند
سلام برای تقه که از حالت پارک به دنده عقب بیایید این مطلب رو بخونید https://denairan.ir/dena6at-gearbox1/ اما اون مورد که میگید در هنگام تعویض دنده در حالت اتومات تقه میزنه اصلا عادی نیست. یکبار برید نمایندگی و ازشون بخواید علاوه بر آپدیت ای سی یو، یکبار گیربکس رو مجددا برای ای سی یو تعریف کنن. و اینکه دسته سیم های گیربکس رو هم یک چک بکنن. یا مشکل برقی می تونه باشه و یا با همون تعریف مجدد گیربکس برای ecu مشکل رفع میشه
خواستم بابت راه کارهای خوبتون تشکر کنم، بنده فقط خواندم و استفاده کردم
🙏🙏🙏
در ضمن مدل خودرو آخر ۱۴۰۱ هست و کلا ۱۲۵۰۰ تا رفته
با سلام
چرا وقتی از حالت پارک میخاییم به حالت D بریم
با این حال که دکمه روی دنده را فشار دادیم و ابتدا به R میرسیم
ماشین یه تکون میخوره؟
دقیقا اون دکمه روی دنده کاربردش چیه
سلام این مطلب رو مطالعه بفرمایید
https://denairan.ir/dena6at-gearbox1/
سلام
خداقوت
دنا اتوماتیک مدل 1400
کارکرد 23000
تا حالا برای آچارکشی جایی نبردم.
چه کنم؟
سلام روی پنج هزار تا باید میبردید. الان هم ببرید تا آچار کشی رو انجام بدن یک کار لازم هست
درود : با توجه به اینکه اولین کیلومتر سرویس دناپلاس توربو اتوماتیک ۱۰ هزار یا یک سال است آیا نمایندگی ها برای تعویض روغن یا آچار کشی زودتر هم قبول میکنند و زودترین زمان پیشنهادی برای مراجعه به نمایندگی چه موقع است
درود بله قبول می کنند. نزارید اصلا به 10 هزار برسه. حداکثر روی 4000 کیلومتر تعویض روغن اولیه ماشین رو انجام بدید و آچار کشی هم در همون کیلومتر بدید براتون انجام بدن
با عرض سلام و تشکر از زحمات شما
من دنا پلاس اتومات مدل ۱۴۰۱ دارم و ۲۵۰۰۰ تا کار کرده یه مشکلی جدیدا بوجود اومده زمانی که موتور کاملا گرمه و یا هوا گرمه وقتی که ترمز میکنم و سرعت کم میشه وقتی دوباره گاز میدم ماشین گاز نمیخوره انگار گاز مرده میخوره و دنده عوض نمیکنه ولی وقتی کاملا توقف میکنم بدون هیچ مشکلی حرکت میکنه ممنون میشم راهنمایی کنید
سلام خواهش می کنم. زمانی که دما زیاد باشه ممکنه موتور بازدهی 100 درصد نداشته باشه و در هواهای خیلی گرم و زمانی که امپر ماشین به وسط رسیده هیچ وقت فشار به ماشین نیارید. اما نمایندگی هم نشون بدید ممکن هست مشکل برقی هم باشه
سلام و تشکر از زحمات شما
سلام وقت بخیر
من دنا پلاس توربو اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ دارم با ۲۵۰۰۰ کارکرد بعضی اوقات عموما بطور حدسی در دنده ۲ یا ۳ معکوس کشیده نمیشود هنگامی که ترمز میکنم و سرعت کم میشود سپس گاز میدهم تا به حرکت خود ادامه دهم انگار گاز مرده میخوره و سرعت نمیگیره مجبورم یا سرعت رو کم کنم یا بزنم حالت دستی تا خودرو حرکت کنه ممنون میشم جهت حل این مورد راهنمایی بفرمایید
سلام وقت بخیر. نحوه معکوس کشیدن دنده ها به میزان فشار و شدت فشار شما به پدال گاز مرتبط است. اگر ناگهانی و با فشار به پدال گاز فشار بیارید معکوس کشی سریع انجام خواهد شد. و اگر ارام پدال گاز رو فشار بدید یا دنده معکوس کشیده نخواهد شد و یا 1 دنده
سلام ممنون از راهنمایی که ارایه فرمودید
سلام
ماشین من دنا اتومات هست و وقتی که سرعت ماشین پایین مییارم درحالت دنده ۲به۱ماشین تکان میخوره وخیلی واضح هست لطف کنید راهنمایی نمایید که مشکل چیه
سلام وقت بخیر. در گروه مطرح می کنم و جوابتون رو همینجا می زارم
نمایندگی هم بردم ولی متاسفانه مشکل بر طرف نسده
سلام.وقت بخیر.دنااتومات صفردارم.هنگام گرفتن ترمزی صدای خشکی طوری شنیده میشه وهمچنین درسرازیری دنده عقب میگیرم.ولی همیشگی نیست.ایا طبیعی هست؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.سپاس
سلام وقت بخیر. مربوط به سیستم ترمز چرخ های عقب هست. این مورد رو بسیاری از مالکین دنا دارند. زمانی که زیاد شد می تونید نمایندگی تشریف ببرید تا رفعش کنند. کلا آسیبی به چیزی وارد نمی کنه اما اگر صدا زیاد شد می تونید نشون نمایندگی بدید تا رفع کنن
سلام دنا دنده اتوماتیک اگر از عقب با یدک ببری چه اتفاقی برایش میفته
سلام گیربکس آسیب میبینه و به دلیل حمل غیر اصولی نمایندگی هم مسئولیتی در قبالش نخواهد داشت
سلام .خسته نباشد
برای حالت اسپرت حتما باید ایست کامل کنیم . یا در حال حرکت هم میشه روی حالت اسپرت (S) قرار داد.
سلام ممنون. بهتره که ایست کنید و بعد به حالت اسپرت برید
تشکر خیلی عالی بود.استفاده کردم
سلام..وقت بخیر..در حالت تیپ ترونیک، دنده برای کاهش، اصلا عقب نمیره،انگار گیر داره ولی برای زیاد کردن دنده با اشاره دنده اضافه میشه،،مشکل کجاست
سلام وقت بخیر. وقتی دور موتور بالا باشه کاهش دنده صورت نمیگیره
سلام خداقوت
بسیارعالی ومفیدبود
سلام ممنون از مطلب مفیدتون
من دنا پلاس توربو اتوماتیک دارم و چند سوال داشتم
اول اینکه روغن گیربکس روی چند هزارتا عوض بشه؟
و زمانی که ماشین به مدت 6-7 ساعت خاموش بوده و دوباره میخوام روشنش کنم وقتی دنده رو از D به R میبرم تقه داخل کابین ایجاد میشه و لازم به ذکره که باطریش رو تازه عوض کردم و یه جا داخل اینترنت دیدم که میگفت باطریو که عوض میکنید باید تنظیمات کامپیوتری گیربکس رو وارد کنین آیا تنظیماتی چیزی داره؟
سپاس فراوان
سلام وقتتون بخیر. روغن گیربکس رو بین 35 تا 40 هزار کیلومتر یکبار تعویض کنید و از لحاظ مدت زمان هم حداکثر 3 سال یکبار. اون تقه رو در این مطلب دنا ایران بهش اشاره کردیم. خیر نیازی به انجام تنظیمات بعد از تعویض باتری نیست. https://denairan.ir/dena6at-gearbox1/
باسلام و درود یه مشکل برای من بوجود امده که نمیدونم از چی میتونه باشه.لطفا دوستانی که اطلاع دارند راهنمایی بفرمایند.دناپلاس توربو اتومات مدل1401 با 57000 کارکرد دارم که اخیراوقتی تو حالت اتومات رانندگی میکنم تا 80 تا بیشتر سرعت نمیره هرچی پدال گاز را فشار بدیم دور موتور زیاد میشه ولی سرعت روی همون 80 یا 90 میمونه انگار اتوماتیک دنده تعویض نمیشه به دنده های بالاتر.توی حالت ترونیک دستی مشکلی نداره فقط حالت اتومات این مشکل داره.درضمن چراغ چک هم ثابت روشن هست به رنگ نارنجی.بنظر شما مشکل چیه و چکار کنم؟ ایا با دیاگ و تنظیم موتور مشکل حل میشه؟لطفا دوستان راهنمایی بفرمایند.باتشکر
سلام شما به محض اینکه چراغ چک روشن میشه بایستی برید و دیاگ بزنید تا مشکل مشخص بشه. اصلا با چراغ چک روشن با ماشین جایی نرید. اسیب میبینه خودرو. با دیاگ عیب کار در میاد
سلام
دنا پلاس اتومات ۴۰۳ تازه گرفتم
ولی گاهی اوقات ریموت هنگ میکنه و پدال ترمز رو میگیرم سبز میشه و استارت رو میزنم ماشین روشن نمیشه و ریموت شروع میکنه به چشمک زدن و دیگه هیچ کاری انجام نمیده تا سرباطری رو نکشم مشکل برطرف نمیشه
سلام مواردی که بهاین صورت هست رو بایستی مراجعه کنید به نمایندگی یا به 096440 زنگ بزنید و درخواست تعویض ریموت بدید. نمیشه که هی سر باتری بکشید
سلام من از ماشین رو از نمایندگی گرفتم تا برسم خونه ماشین صفر چراغ فشار باد لاستیک ها روشن شده و وقتی میخوام ببینم از کدوم چرخه هر چهار تا چرخ ارور میده و اصلا نشون نمیده چیکار باید بکنم؟
سلام چیز خاصی نیست. بایستی ببرید تنظیم باد تا با دستگاه تنظیم باد کنند. داخل مولتی مدیا معمولا نشون میده فشار باد کدوم تایر کم هست
سلام مرسی که جواب میدین
تو مولتی مدیا هر ۴ تا چرخ ارور داده
پس هر 4 تاشون مشکل فشار باد دارن یا مشکلی در سنسور ها هست
سلام چطور وصل بشم به اینترنت گوشی…از طریق مانیتور
سلام این امکان وجود ندارد
سلام خسته نباشى ادمين عزيز
من ماشين دنا پلاس توربو اتوماتيك دارم در حدود ٢٥٠٠ كيلومتر جلوبندش صدا داد بردم نماينده گى رفع كرد آيا همان موقع آچار كشى هم كرده
سلام ممنون. باید این موارد رو در رسید خدمات نمایندگی درج کنند یا موقع تحویل ازشون می پرسیدید. چون اجباری برای این کار ندارند